Reparación de yanaguisawa complicada

migaarce

Fresh Member
Hola.
Estoy reparando un alto yanaguisawa pero me está llevando mas tiempo del que pensaba. Resulta que el do, si y si b graves no suenan. Sale un sonido duro con grumos muy marcados.
Mi primera impresion es que no tapa bien alguna zapatilla. Pero al comprobar con una luz por el interior del cuerpo veo que todas las zapatillas ajustan a la perfección en sus chimeneas.
Luego pienso que puede ser el tudel y pruebo con otros tudeles pero pasa lo mismo.
Luego pruebo con boquillas distintas y me doy cuenta que se nota una pequeñísima mejoria con boquillas más abiertas. Pero creo que es normal que al entrar mas aire y vibrar con más intensidad las notas arranquen con mas facilidad. ¿O es posible que se trate de un saxo que necesite boquillas abiertas? Yo creo que esto es una chorrada, pero no lo se.
¿Que pensais que le ocurra a este saxo?. ¿En que me puedo fijar?

Gracias.
¿Se nota que no llevo mucho reparando instrumentos? :wink:
 

migaarce

Fresh Member
Gracias juan pero no se trata de los muelles.

Es un buen saxo y se observa un buen ajuste. Sin embargo, a la luz del dia me he dado cuenta de que la limpieza brilla por su ausencia. Su dueño no limpia el cuerpo ni el tudel y parecen estar muy sucios, sobretodo en el codo y en la base de los agujeros. Pienso que quizás pueda ser eso. ¿Qué opinais?

Por cierto, bonito timbre tiene este saxofón. ¿Alguien tiene un yanagisawa?

P.D. El si b suena correctamente. Sólo se trata do y si graves. El do # suena tambien. ¡Estoy desconcertado!
 

Tomsax

Junior Member
No sé si se tratara del mismo caso, pero en ocasiones he observado que ciertos saxos, sobre todo en algunos altos y sopranos Júpiter, en notas como el do, si e incluso el si bemol graves, producían un sonido sucio, algo parecido al frulato, vamos, un extraño y desagradable efecto sonoro, a veces muy intenso. Y el instrumento siempre estaba en perfectas condiciones mecánicas, les pasaba esto incluso de nuevos.
La causa aún no la sé, tal vez un defecto de diseño del instrumento, de construcción, de medidas,ni idea. Pero este problema se solucionaba o mitigaba metiendo o sacando la boquilla lo necesario hasta que estas notas sonaran bien, lógicamente este remedio cambia la afinación y si estás tocando con alguien, éste tendría que afinar contigo.
Yo probaría a poner la boquilla en todos los puntos posibles, a ver si en alguna posición te responde bien.
Por cierto, que yo me acabo de comprar un barítono Yanagisawa y es una maravilla, es una marca con mucho prestigio y nunca he oido que den problemas, aunque los más recomendados sean los sopranos. Saludos.
 

migaarce

Fresh Member
Gracias Tomsax.

Voy a probar lo que me dices. Es una pena que se trate de un problema del instrumento y no de un mal ajuste. Pero no hay otra explicación. Si es que las zapatillas acoplan mejor que en el mío. Me sabe mal porque es el saxo de un buen amigo y creo que le costó sobre 250000 pts. Además, ensayamos juntos en distintas agrupaciones y la solución que propones... :?

De todas maneras se me hace raro que sólo dos notas suenen realmente mal y el resto sea aceptable. Yo tengo poca experiencia pero sería más lógico un mal ajuste. Pero, desde luego... yo no doy con él.

[[[Por cierto, yo conozco un profesor que tiene un barítono yanagisawa que va muy bien. ¿De dónde eres?]]]
 
personalmente no creo que un yanagisawa tenga estos problemas de fabrica, otra cosa que puede pasar es que el tornillo de la llave de sol sostenido este descalibrado, proba sonando el do o re graves y presionando la llave de sol sostenido varias veces, si se escuchan ondulaciones en el sonido ( como un wa wa wa ....) puede ser eso.
 

Tomsax

Junior Member
Totalmente de acuerdo con Juan Fernando. Ya he dicho que Yanagisawa es una marca de garantía pero ninguna marca está libre de echar algún borrón de vez en cuando. Sabemos que aunque todos los modelos de las marcas más prestigiosas son de gran calidad, hay unos mejores que otros, y dentro de los mejores, algunos se pueden escapar de la fábrica con algún defecto, inapreciable a simple vista, pero que luego en la práctica puede acabar la cosa como en este caso.
En cualquier caso, yo ya daba por hecho que todo tapa bien, porque desde luego esa sería la causa más probable. Por decir algo, también comprobaría que se tapa bien el orificio de octava que hay en el tudel, porque a veces de meter y sacar la boquilla se desajusta, y parece que tapa pero luego presionando un poco con el dedo, vemos que no era así.
En fin, yo creo que en último caso, se pueden buscar obras que no tengan el do, si y si bemol graves...... :lol:
Bueno, lo anterior es una broma de mal gusto. Y soy de Ciudad Real, pero creo que no tengo el gusto de conocerte. Más saludos.
 

migaarce

Fresh Member
Gracias por vuestro interés.

¿Verdad que parece una fuga? Pues no puede ser. En primer lugar hice pasar 2 veces una luz por el interior del cuerpo. Al no encontrar fugas pedí a mi novia que presionara los 25 platos uno a uno e incluso por grupos mientras yo sonaba el do y el si (empezando por los oidos de octava, pasando por el plato de sol # y acabando por los propios platos de do, si y si b graves). Pero no habia mejoria. Tampoco la hubo al limpiar el codo ni los agujeros mas graves (¡cuánta mierda!).

Así que tengo que decirle que toque obras sin do, si y si b. ¡Mira eh....mira....grrrfktkñghxffff! :x........ Es broma :D . Jajajaja. Le diré que acompañe los cd`s del amigo Kenny G, que por lo que veo no se habla de otra cosa en el foro. No, yo tampoco te conozco. La persona que yo digo es de Astorga (León) y me dará clase en el Conservatorio de Ponferrada.
 
M

mardex

Guest
Yanagisawa es una excelente marca, con gran sonido y calidad. Yo estoy de acuerdo con Tom y Juan. Debe estar descalibrado el instrumento. Algún problema de zapatillas, tornillos o topes. Quizás ha tenido algún golpe por alguna parte del cuerpo.

Yo lo haría revisar por algún buen luthier al menos para saber qué tiene, y luego de última ya sabiendo cuál es la falla, lo reparas tu. Has probado con otra boquilla? has cambiado un par? has probado con diferentes cañas? Una vez pasó lo mismo a un amigo con Yamaha y el problema era la caña. Raro no?

Saludos!
 

migaarce

Fresh Member
Pues claro, Mardex. He probado con distintas cañas, boquillas y tudeles. ¡Pero si toco a su lado a diario y ya lo hemos probado todos!

Pero de todas maneras teneis los 3 razón. Todo me dice que debe ser algún problema de ajuste y no del saxo en sí. Lo que ocurre es que me fastidia reconocer mi falta de acierto; no quiero reconocer un fracaso justo cuando empezaba a pensar en sacarme unos duros haciendo alguna reparación por los alrededores.
Ya he devuelto el saxo a su dueño, pero podeis seguir aportando vuestras ideas ya que lo veo casi todos los dias y tengo una espina clavada. :?
 

lluis sax

Fresh Member
A mí también me pasó lo mismo con un alto.Me volví tarumba investigando.
Cuando dices que has probado distintas cañas, ¿has probado distintas numeraciones?
A lo mejor con una numeración más alta no te sucede.
Por otro lado, también estaría bien que hicieras la siguiente prueba: deja caer un tapón de corcho de botella de cava, o vino, en la campana del tudel, de manera que se quedará en la curva. Toca con el corcho y a ver que pasa. Creo que así funcionará perfectamente y sirve para descartar otras cosas.
Otra pregunta. ¿te sucede más cuando tocas a volumen bajo?, ¿si tocas estas notas a un gran volumen te deja de suceder?

Ya me dirás algo.
Un saludo.
 

migaarce

Fresh Member
Lo del tapón de corcho no lo entiendo por más que lo leo, tío. Dime como es eso porque no lo tengo nada claro.

Y luego lo que dices de tocar más fuerte o más piano; sucede exactamente igual. Bueno, cuando las tocas piano les cuesta salir. Tocando mas fuerte rompen con esas con esas ondulaciones tan marcadas que comentaba.

GRACIAS.
 

migaarce

Fresh Member
He probado con cañas del 3 y 3 y medio que son las que yo uso. Pero tampoco es plan que le diga que tiene que reventar con cañas del 4. ¿Me estas diciendo que este saxo está hecho para tocar con cañas tan duras? Yo no lo creo. Pero si tu lo tienes mas claro comentalo.

MUCHAS GRACIAS :)
 

Carlomagno

Fresh Member
Curioso, creo que lo mejor sería que se lo llevase a un luthier, pero claro después de tantas comprobaciones tu ego supongo que se resistirá a decirselo a tu amigo.Creo que ya te han comentado de todo, ésto es como la electricidad a veces el fallo está en algo insignificante por lo que hemos pasado varias veces y no nos hemos dado cuenta. Creo que tiene que ser algún escape de aire, supongo que esa vibración será parecida a la que resulta cuando tocamos ciertos multifónicos.
Resumiendo lo que yo haría sería primero probar el instrumento con tu boquilla e incluso con tu tudel, de esta forma descartas ambas cosas del problema. Muchas veces la pérdida no está en las llaves de las graves, sino en la de las agudas, pero repercute en las primeras. Supongo que habrás comprobado las llaves traseras caso del MIb, FA#,TC,TA y el ajuste del Sol #, sobre todo la primera es conflictiva y siempre compruebalo en posición vertical, a veces varía la presión de los muelles cuando el saxo está horizantal. Vuelve a tapar todas las llaves, no hace falta que ayude tu novia, unos simples corchos harán la misma función, la novia es mejor dejarla para otros menesteres y por último se me ocurre que si tiene el saxo el codo desmontable como el Selmer pudiera tener los tornillos sueltos o algún golpe que hace que no encaje bien y pierda algo de aire. En fín ahora el problema de tu amigo también es tuyo y por extensión a pasado a ser nuestro así que cuando des con la solución háznoslo saber. Saludos
 

migaarce

Fresh Member
Carlomagno, aciertas en casi todo.

En efecto no me hace gracia decirle que lo lleve a un luthier de viento. Este es un asunto entre ese saxo y yo . jajaja. Por supuesto que he provado las lllaves agudas (que por cierto suelen ser las zapatillas que mas problemas dan). Tambien he probado con mi boquilla y mi tudel (éste último entraba bien justito); no habia mejoria.

NO sabia que hubiese diferencias significativas en poner el saxo vertical u horizontal. Lo tendré en cuenta :wink: .

Jajaja. Aciertas de nuevo en lo de las novias... aunque eso no es relevante en este asunto. Puedes probar publicando un nuevo tema: "Novias, ¿asocian la virilidad al estado de nuestro saxofón?"

Lo de los corchos para apretar las llaves ¿cómo se hace?

Si, tiene el codo desmontable y no se me ocurrió fijarme en los tornillos ( mi novia me pareció más interesante) :wink: .

SALUDOS Y GRACIAS
 

lluis sax

Fresh Member
"Lo del tapón de corcho no lo entiendo por más que lo leo, tío. Dime como es eso porque no lo tengo nada claro."

Entiendo que te parezca raro. Se trata de dejar caer el corcho en la campana y tocar. Nada más. Te aseguro que en mi caso funcionó totalmente. Las notas mas graves eran imposibles de emitir de manera regular y constante. Al poner el corcho fué como una seda. No sé nada de física, pero creo que es un defecto del saxo relacionado con el calibre o diametro del tubo. Este es demasiado ancho para las ondas que emite la boquilla y se produce un efecto rebote que hace que la caña no pueda vibrar de manera correcta en las notas mas graves. El corcho corrige este defecto, estrechando el paso del aire a partir del codo.
No se me ocurre otra explicación.Si la explicación es una tontería, lo siento, pero lo importante es que funciona.

"Y luego lo que dices de tocar más fuerte o más piano; sucede exactamente igual. Bueno, cuando las tocas piano les cuesta salir. Tocando mas fuerte rompen con esas con esas ondulaciones "

Esto te lo pregunté para saber si tenías el mismo problema que yo. Tocando muy fuerte aparece menos el gorgoteo quizás porque la caña va a más velocidad, o porque no se produzca este efecto rebote. De todas maneras no es una solución.

"He probado con cañas del 3 y 3 y medio que son las que yo uso. Pero tampoco es plan que le diga que tiene que reventar con cañas del 4. ¿Me estas diciendo que este saxo está hecho para tocar con cañas tan duras? Yo no lo creo. Pero si tu lo tienes mas claro comentalo. "

Probé con varias numeraciones, y había una diferéncia enorme en la aparición del fallo entre las más blandas y las más duras. Mucho mejor con duras. Fatal con blandas. Lo relacioné con lo dicho anteriormente.
Tampoco es una solución tocar forzado.

He de decir que llevé el instrumento a dos luthiers y no solucionaron el tema.Las fugas y desajustes estaban descartados como es tu caso.Probé varias boquillas y mejoraba con las abiertas, pero no del todo.
Miré en foros internacionales de saxo y encontré a varias personas que les pasaba esto.Por supuesto, casi todas las respuestas eran las que has tenido tú."asegurate que cierra""mira los muelles"... y en varios casos había alguien que ofrecía este truco.Finalmente, y al igual que a mí , les fué bien.

Te invito a que lo pruebes y si el defecto es el mismo que tenía yo, te irá bien.
 

lluis sax

Fresh Member
Este es una de las respuestas:

Had an old friend come over tonight with some of his horns to compare with mine. He had a 118,XXX VI alto with the long bow (extended higher up the body). The low notes on this horn came out loud and clear, and soft and clear; no gurgle whatsoever. We compared the bow to my 51,XXX SBA alto, which it turns out, had the shorter bow (appears almost even in length up the body and bell; a tad higher up the body). My SBA is a gurgler on low B; especially when played soft. I've reduced this gurgle with an oval brass baffle epoxied to the bottom of the bow to reduce its diameter, and eliminated it finally with a well-matched mouthpiece (SR Tech Legend 85). My friend tried my SBA with his mouthpiece (a current production Meyer) and had a bit of trouble with low B, finding that gurgle. I didn't use my chromatic tuner to check the intonation of his VI down low, but will next time. I still preferred my SBA overall, but it sure would be nice to be able to use more modern mouthpieces and hit those low notes with confidence.

Y esta es muy interesante:


Thu Aug 07, 2003 6:28 am Post subject: Low Register "Gurgle" on Selmer Mark VII Alto

--------------------------------------------------------------------------------

I own a Selmer Mark VII Alto that "gurgles" in the lower register (low C and below). I've had this problem since the horn was brand-new. I realize that leaks can cause this, but I've had the horn repadded and checked for leaks - still, the problem exists.

To some extend, I can control this problem with embouchure, but even with a very relaxed, open embouchure, I still experience "bubbling" while sustaining these low register notes. I recently tried playing my friend's Yamaha YS-52 Alto and experienced NO "gurgling" whatsoever. My friend tried out my Mark VII Alto and experienced the same problem so I don't believe embouchure or technique are the culprit.

I've tried the old "wine-cork-in-the-bell" trick which helped a little, but didn't "fix" the problem. I've also read that the placement of the mouthpiece on the neck can cause low-note "gurgle". Pushing my Selmer S-80 C* in further only makes the horn play too sharp and doesn't eliminate the low-note "gurgle" It's been suggested that this might be caused by a defect in my horn's neck and that a different neck piece might "fix" this problem.

Can anyone out there comment on this?

Back to top


SelmerSaksMan



Joined: 23 Jul 2003
Posts: 287

Posted: Thu Aug 07, 2003 8:49 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Try a stiffer reed or a bigger tip m/p
_________________
Who says the sax is not legit?

Back to top


Chicago66



Joined: 07 Aug 2003
Posts: 2

Posted: Thu Aug 07, 2003 9:01 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

SelmerSaksMan wrote:
Try a stiffer reed or a bigger tip m/p


Thanks for the advice.

Right now, I generally use a Selmer S-80 C* with Rico Royal 2.5 or 3 reeds. I also occasionally use a Meyer 6M for more a cutting, jazzy sound. Can you suggest a different mouthpiece and/or reed? I'm not into the harsh-buzzy sound of metal mouthpieces, so I'd like to stay away from them.

What I like about my Selmer Mark VII Alto, is it's dark, rich sound quality so I don't want a solution to this problem that would jeoparize that sound.

Back to top


Saxdaddy



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 344
Location: Effingham IL
Posted: Thu Aug 07, 2003 7:16 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Bring it to another shop, for a second opinion.
It really sounds like a leak. The leak could be anywhere, might even be in the neck tenon/socket, around a octave tube, in the bell to body conection. Sounds like you need another tech, this should have been found in the play test.
_________________
Saxdaddy/AKA Mike Reed
player/technician

Back to top


SelmerSaksMan



Joined: 23 Jul 2003
Posts: 287

Posted: Thu Aug 07, 2003 7:49 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

If the tech was competant and there are no leaks, try the solist D or E, I beleive they go for 150, not sure. As for reeds, try a vandoren v12 3, vandoren is usually half a strength harder than ricos.
_________________
Who says the sax is not legit?

Back to top


MusicMedic



Joined: 06 Feb 2003
Posts: 320
Location: North Carolina
Posted: Thu Aug 07, 2003 10:26 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I agree, it sounds like a leak. You might take it to a tech and have them check the areas that Saxdaddy mentioned.

If it's not a leak, try some other mouthpieces. I find that changing mouthpieces can reduce a problem like that until it's barely noticeable.

If you still have a problem, it might be acoustical. The 'wine cork in the bell' routine is a way of testing that but that's all really. Placement of the cork in the bow is critical. So, if the wine cork helped you, might have found a solution. I find that instruments that have the gurgle almost never clear up from just dropping something in the bell. The trick is finding the location place the obstruction.

Back to top


Kellyp(BC)



Joined: 04 Aug 2003
Posts: 39
Location: Kelowna BC, Can
Posted: Sun Aug 10, 2003 9:06 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I had a Jupiter alto with the gurgle...( I think it was a Jupiter ) and the solution was a brass shape ( kind of like a big piece of a pasta style...it was supplied by the manufacturer) soldered in the bow. It disturbs the air flow path thru the horn and stops the gurgle. We attached it to a thin rod with hot glue as I recall and moved it around till the gurgle disappeared. Then soft soldered it in place.
Another customer had a Mark 6...same problem. Got him to relax his embouchure so his MP went farther on and it cleared up. I guess the bore of his MP was so mismatched to his horn that it was causing an air flow disturbance at the top of the horn. That should have caused some tuning problems too but did not know that at the time. Too much to know but the learning part is fascinating!

Back to top


CamTheCat



Joined: 11 Mar 2003
Posts: 173
Location: Edmonton, Alberta, Canada
Posted: Sun Aug 10, 2003 11:09 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I recently discovered that selmer sax's go best with a small bore mouthpiece.

While in some saxs this 'gurgle' can be mechanicaly remedied, if the problem is the actuall horn itself, then it's just 'one of those horns'. There are bad selmer MK VII's and VII's. The problem may actually be in the design of t-h-a-t exact horn. Try swapping out the necks - that's a good idea. It could be that.
_________________
The secret to creativity is knowing how to hide your sources.
--Albert Einstein

Back to top


budice007



Joined: 11 Mar 2003
Posts: 19

Posted: Tue Aug 12, 2003 12:13 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I have a buffet tenor that gurgles on low D and somewhat with low E. The only thing I have tried that eliminates it is sort of interesting. I put a rag in the bell, practice long tones in the low register, and after removing the rag I've overcome the gurgle!. After a few minutes it comes back... Anyways the horn is leak free, silicon on the body joints, guardalas ponzols sr techs, links etc all tried and even a ponzol neck but not one of these elements eliminates the gurgle. I've not had the problem on other horns.
Joel

Back to top


Kellyp(BC)



Joined: 04 Aug 2003
Posts: 39
Location: Kelowna BC, Can
Posted: Tue Aug 12, 2003 12:31 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hey Cam
How do you measure the mp bore?

Back to top


budice007



Joined: 11 Mar 2003
Posts: 19

Posted: Tue Aug 12, 2003 11:01 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

The pasta style story is interesting, Kellyp(BC). It's the one thing I haven't extensively tried. Would you mind going into a bit more detail about it? Thanks
Joel

Back to top


Kellyp(BC)



Joined: 04 Aug 2003
Posts: 39
Location: Kelowna BC, Can
Posted: Tue Aug 12, 2003 3:19 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Joel
As I recall it was a disc of brass maybe 1.25" in diameter that had been folded, leaving a shape like a shell pasta? This was positioned in the bell/bow in a location dtermined by trial and error. I will see if the other music store still has one. Give me an email and I will do more follow up.
Kellyp@silk.net

Back to top


werkinsnake



Joined: 22 Jul 2003
Posts: 361
Location: Pittsburgh
Posted: Fri Aug 15, 2003 6:51 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

The baffle in the bow idea is great. I have a 1923 CONN that gurgled on low C and B. The problem was fixed by putting a smashed quarter (compliments of the local railroad) into the bow of the sax. It was enough to get rid of the gurgle. But placement is crucial. I figured out where the best spot was and then removed the low C key to get some epoxy underneath it. Once it dried, the notes played and sounded great. Since then, I've done a similiar repair on a Yamaha 23 alto. Had the same problem with the low B and C. This time I used a part of an Altoids container which I cut to fit right into the bow. I figured out the placement and glued it in. As far as shape of the baffle goes, I guess that's trial and error. Get a piece of metal that is easy to bend so that you can experiment. Figure out what works best and glue it in.

Back to top


tubbycub



Joined: 05 Oct 2003
Posts: 243
Location: Singapore
Posted: Tue Oct 14, 2003 5:56 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I have a similar problem on my mark 7 alto. I had thrown a wine bottle cork into the bell and the low notes played fine. But do I have to live with this?

All these mentioning of the metal baffles, does anyone have pics to demonstrate how they are attached to the horn?

Back to top


werkinsnake



Joined: 22 Jul 2003
Posts: 361
Location: Pittsburgh
Posted: Tue Oct 14, 2003 9:39 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hey tubbycub, I don't think I'll be able to take a picture of my actual horn (the inside would be too dark to take a pic of the baffle). But if you send me your e-mail address, I can make a simple picture using paintbrush that pretty much demonstrates how to do it. It's really simple actually.

Back to top


pknight



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 478
Location: Manhattan, Kansas, USA
Posted: Tue Oct 14, 2003 10:21 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Werkinsnake,

Are you able to put the drawing/painting on a web site and post a link to it here? I think that this is a farily common problem, and lots of folks would appreciate seeing what you have done.

If not, please email me a copy using the email button below this message.

Thanks.

Back to top


werkinsnake



Joined: 22 Jul 2003
Posts: 361
Location: Pittsburgh
Posted: Tue Oct 14, 2003 1:16 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hey Everyone, I just finished the picture of this repair. I'm sorry, but I do not have a website to post this picture on...yet. If anyone wants a copy of the picture, just e-mail me. I will attempt to get the picture to you on the same day that you want it. Hope that the picture is helpful for you pknight.

Back to top


tubbycub



Joined: 05 Oct 2003
Posts: 243
Location: Singapore
Posted: Tue Oct 14, 2003 1:49 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

werkinsnake, here's my email address tugscub@hotmail.com
Thanks!

Back to top


werkinsnake



Joined: 22 Jul 2003
Posts: 361
Location: Pittsburgh
Posted: Wed Oct 15, 2003 10:38 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hey guys, I've sent out about 5 of these already. Tell me how it worked out for you in this thread. Thanks.

Back to top


Kellyp(BC)



Joined: 04 Aug 2003
Posts: 39
Location: Kelowna BC, Can
Posted: Wed Oct 15, 2003 4:06 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Yo werkinsnake
I would like a copy of your solution too please
kellyp@silk.net

Back to top


wind_mill



Joined: 30 Jun 2003
Posts: 189
Location: Oregon
Posted: Wed Oct 15, 2003 11:21 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

I "third" Saxdaddy's advice. Sounds like the symptom of a leak somewhere. You may want to find a tech who'll check the spots already mentioned. If none of the pads are leaking, you could still have a leak in the bell-to-body seam, or in the neck tenon/socket interface, or even in the cork under the mouthpiece.

Inner surface of bell-body seam can be lightly coated with a household silicone cream for waterproofing. Tenon/receiver interface can be checked for out-of-roundness or looseness or air leaking out the slit under the neck screw. And while tech is at it, you could make sure he or she looks closely at the pads that are sprung closed--sometimes they get overlooked-- even a pinhole leak on a palm-key pad can cause what you're experiencing.

Back to top


wind_mill



Joined: 30 Jun 2003
Posts: 189
Location: Oregon
Posted: Wed Oct 15, 2003 11:26 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Oh yeah, one other little thing, probably not applicable here, but just FYI. When fingering low C#, B, and Bb, you'll get a leak under the otherwise-closed G# pad if the adjustment screw on the F# key isn't in far enough.

Back to top


shmuelyosef



Joined: 31 Mar 2003
Posts: 671
Location: SF Bay, CA
Posted: Thu Oct 16, 2003 12:29 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Am I the only one for whom this 'baffle in the bow' thing sounds crazy? Since many people play these horns without this problem, doesn't it seem obvious that it has to be a setup problem. I have seen lots of things (most of them leaks) that make a horn unstable in the lower registers.

Back to top


werkinsnake



Joined: 22 Jul 2003
Posts: 361
Location: Pittsburgh
Posted: Thu Oct 16, 2003 4:05 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

shmuelyosef wrote:
Am I the only one for whom this 'baffle in the bow' thing sounds crazy? Since many people play these horns without this problem, doesn't it seem obvious that it has to be a setup problem. I have seen lots of things (most of them leaks) that make a horn unstable in the lower registers.


I agree with you completely shmuelyosef, leaks will often be the problem, however there are times where nothing will fix the low B and C. This bow has helped out 3 horns (that I personally repaired) that were in this situation. One of the horns was my 1923 CONN alto. I checked every pad for leaks, sent it out for another tech to take a look at it, I even tried different mouthpiece and reed combos. Nothing worked. I posted this problem in the CONN section of this forum, and somebody gave me the idea for the baffle. After making one, I realized that it worked wonders. I then did the same repair for a YAS-23, and a Martin Alto. Both of these horns were in good repair, but gurgled on low C and B. It's a bow design flaw apparently. The bow is too big and the notes gurgle. Get your horn checked for leaks first, but if everything seems fine, go with the baffle.

Back to top


Gordon (NZ)



Joined: 03 Feb 2003
Posts: 1483
Location: New Zealand
Posted: Thu Oct 16, 2003 4:48 am Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

In all the saxes I have play tested after servicing, there is only one that had low B burble. I eventually took it to a player far more accomplished than myself, and he could not make it burble. It SEEMS the problem was largely that I had practised a burbling embouchure (for diagnostic reasons) so conscientiously, that such an embouchure had become firmly entrenched.

However I acknowledge that the bend in the sax must have the potential for peculiar acoustic effects. The bore of the instrument should be a gradual taper, the EFFECTIVE bore being the cross sectional area.

Consider going for a journey down the bore of a sax..... The bore gradually increases until we get to the bend, at which time, SUDDENLY, before we actually start turning to negotiate the bend, the cross-sectional area approximately doubles. To me, it is amazing that the designers get away with a 180 degree bend at all. There must surely be compromises made in order to get away with it, and some manufacturers have almost certainly got it wrong at times.

Back to top


Kellyp(BC)



Joined: 04 Aug 2003
Posts: 39
Location: Kelowna BC, Can
Posted: Thu Oct 16, 2003 4:07 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

This burble problem first arose for me working on a student horn that had been dropped. It came back twice complaining of the burble, both the student and the teacher, an accomplished player, could make it happen. I could not. I lost a repair contract over this and belive me I checked and sealed everything I could. The second time was with a Mark 6 alto, old timer playing, had to leave quite a bit of neck showing to get in tune with the seniors home pianos. Push the neck on, loosen the embouchure and away it went. He was a bit too old and cranky to tell to correct his embouchure! the point here is that air support,wind stream etc CAN affect the low note stability problem. The third time was with Jupiter?,Amati? altos that a local store brought in. After messing about and then talking to the manufacturer THEY sent the "pasta shell" to place in the bow. Someone in the design team knew enough about acoustical physics to know the solution. I submit that the low burble instability is not the same as the lowCBBb "wa-wa" that a leaky horn or too tight an embouchure ( like my clarinet chops) will produce.

Back to top


tubbycub



Joined: 05 Oct 2003
Posts: 243<br /
 

migaarce

Fresh Member
Muchas gracias lluis.
La verdad es que mi inglés es bastante superficial. A pesar de ello he observado los mensajes. ¡Vaya! Desde luego me has dado un buen material. No pensaba que fuera un problema tan común. Hablan de varias soluciones, entre ellas la de meter el corcho en la campana. Parece que se trata de un defecto de construccion del instrumento. En cualquier caso no voy a descartar un desajuste. No parece el clasico problema de zapatillas, pero puede ser cualquier otra cosilla. Lo estaré vigilando de cerca. :shock:
EN cuanto a lo que dicen de usar esta boquilla, aquella caña, tal abrazadera, etc. Bajo mi punto devista eso no es solución al problema. Yo creo que un buen saxo tiene que sonar bien con casi cualquier cosa que le pongas. Si solo funciona con una boquilla X y cañas Y es un mal saxo y punto.
SAludos
 

lluis sax

Fresh Member
He vuelto a leer tus comentarios y me he dado cuenta de que solo te fallan el si y el do graves.
Lo del corcho te puede funcionar (te ruego que si lo pruebas me digas si ha ido bien, ya que estoy intrigado), pero en este caso puede funcionar otra cosa.
Me he encontrado con un saxo con un problema parecido al tuyo. Fallaban las notas mi y re graves. El resto hasta el si bemol, bien. En este caso , el calibre del saxo no era el problema, y el corcho no hacía nada. Si lo fuera , quizas el fallo se extendiría hasta el si bemol grave.
Quité la llave de do grave, y re y mi funcionaban perfectamente. Entonces el defecto estaba en la abertura de las llaves siguientes. Abrí un poco el do y solucionado.
En tu caso podrías intentar abrir la de si bemol, o quizás también la de si.
Estoy seguro de que esto, o el corcho, te funcionarán. Si no es así, me rindo.

un saludo
 

migaarce

Fresh Member
JEJEJE. Supongo que a estas alturas tú y unos cuantos más estareis intrigados. :roll: Pero es que resulta que el dueño del saxo se ha marchado a Madrid a estudiar. Pero tranquilos, que de momento regresa el dia 23 y me comprometo a volver a la carga con su saxo.
En efecto, el si b no era una nota dulce y plena pero no tenía esos "gurgles" :wink:. Me gusta tú última idea. Claro. No se me habia ocurrido. Un problema de escasez de abertura que hace que suene una especie de multifónico. Si el si b grave tiene el plato muy cerrado solo se notaria en las notas mas proximas (si y do) y el propio si b sonaria. Voy a cepillarme los platos de sib y si a ver que pasa. Si veo que es la apertura bastará con quitarle grosor al fieltro.
Tambien voy a probar lo del corcho pero teneis que esperar por lo menos hasta el 23 y os cuento.

GRACIAS

Y TÚ LLUIS, PARECE QUE CONTROLAS MUCHO, ¿REPARAS SAXOS?
 

javiquen

Fresh Member
Hola, mirando la conversacion de uds., lei que TOMSAX se compro un baritono yanagisawa, to tambien me acabo de comprar uno, el B901, y coinsido que es una maravilla de saxo. Queri consultar si me recomienda alguna correa en especial para el baritono, ya que los arnes no me resultan comodos, y con las correas el peso se siente bastante.
Gracias[/b]
 

Arriba